Poklonili „krticu“ vrednu nekoliko miliona evra!? (5)

Demokratska pljačka Direkcije za izgradnju grada Beograda:

Svi mi znamo kako izgleda i koliko vredi jedna najobičnija krtica. Ali, da „krtica“ vredi bar 5 miliona evra, sigurni smo da niko u Srbiji to nije znao, niti čuo!!!! Osim, naravno, bivšeg rukovodstva Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju grada Beograda i njihovih poslovnih „ Šojić partnera“…

Vraćamo se na početak priče o izgradnji centralnog kanalizacionog sistema u Beogradu i delu posla na kopanju tunela na relaciji Veliko selo-Višnjica koji je započet daleke 2006.godine, a koji je spletom  marifetluka i muvačina prilikom javne nabavke posao  pripao firmi koja je dala najskuplju ponudu, Kompaniji Hidrotehnika! Posao je dobila firma koja je bila za više od milijardu dinara skuplja od  ponude firme Ferbild, koja je pobedila na tenderu, ali je ubrzo  odustala…Nameštaljka, nema šta?

U julu 2014.nova vlast u Beogradu  je reagovala na sve ove mahinacije, pa su se iza rešetaka ( makar privremeno) našli, zbog zloupotrebe službenog položaja,Milutin Đajić, predsednik tenderske komisije Direkcije, i dvojica članova iste Komisije, Nataša Kostić i Čeda Vidačić. Zbog istog dela, zloupotrebe položaja odgovornog lica uhapšeni su bili  i Dragiša Vučković, direktor „Hidrotehnike – hidroenergetike“, i Radule Đoković, prvi čovek „Ferbilda“. Oni su se sumnjičili da su protivzakonitim mahinacijama pribavili imovinsku korist nešto veću od milijardu dinara!

– Ali, ni tu nije kraj muvačinama sa ovim tenderom – tvrdi dobro obavešteni sagovornik Embarga.

– To što je posao dobila firma koja je dala najvišu ponudu za taj posao nije kraj u ovoj velikoj biznis prevari?! Posebna je afera nabavka mašine kojom se kopao veliki kanalizacioni tunel ispod Beograda, popularno nazvana „krtica“…

Naime, prilikom raspisivanja tendera, ubačeno je uputstvo , tačka XXII, kriterijum za ocenu ponuda, da je osnovno sredstvo za izradu tunela, nova neupotrebljavana  tunelska iskopna mašina –TBM,  što će ponuđač dokazati određenom dokumentacijom?!

– Budi bog snama! – krsti se sagovornik Embarga.

– Svega je bilo u Srbiji, ali da naručilac traži da se posao obavi novom neupotrebljavanom do tada mašinom – e, toga nije bilo! Zašto bi investitora bilo briga, sa kojom mašinom izvođač radova radi? Bitno je da kvalitetno uradi posao. Ali, ovim potezom, bahatom stavkom, eliminisali su sve one firme koje su već imale ovakvu mašinu, možda i kvalitetniju od ove iz tendera, ali nije bila nova! Čuj, neupotrebljena do tada! Znači, iz fabrike… Time je i kompletan posao postao skuplji, jer su oni, koji su se javili na tender, morali da ukalkulišu i cenu nove TBM mašine!? Tako su i uradila dva jedina preostala kandidata za posao, firme Ferbild i Hidrotehnika! Naravno, na vrlo vešt način, kroz razne situacije, „ da se Vlasi ne sete“… Nema tu, slučajnosti! Sve je unapred dogovoreno, po kojoj će u ukupnoj ceni Direkcija  kroz ovaj posao otplatiti i novu tunelsku iskopnu mašinu?

Kao dokaz služi podatak da su i Hidrotehnika i Ferbild dostavili iste kupoprodajne ugovore za TBM mašinu, zaključena oba 14.07.2006. sa stavkom, odloženim plaćanjem, sklopljenim sa istom firmom iz Graca. Sve je isto, samo što se u jednom ugovoru pojavljuje kao kupac Ferbild, a u drugom  Hidrotehnika?!  Ugovor bi bio aktivan, ako jedna od ove dve firme dobije posao, pa bi time i krenula realizacija!  Za oba preduzeća cena je bila ista, 6,68 miliona evra. Analizom predračuna, koji se odnosi na nabavku, transport, montažu i kasniju demontažu „krtice“, utvrđeno je da je za ovu stavku „Hidrotehnika“ ponudila 9,37 miliona evra. Na taj način Direkcija im je praktično kupila skupocenu mašinu. Znači, na račun investitora, u ovom slučaju Direkcije za izgradnju grada Beograda…

Da nije bilo tog uslova na tenderu, kompletan posao bi se obavio daleko jeftinije i prijavilo bi se neuporedivo više firmi, koje su imale iskopnu mašinu. Ali, tenderom je tražena nova TBM mašina. Vešto smišljeno, da država finansira nabavku skupocene mašine privatnoj firmi!?

Ukupna šteta učinjena Direkciji, u samom startu je iznosila  skoro 20 miliona evra!? Milijarda dinara zbog odustajanja najpovoljnijeg ponuđača ( firme Ferbild), a onda ova farsa sa nabavkom nove iskopne tunelske mašine, olakšalo je gradsku kasu za još  9,37 miliona evra! Tek za početak. Mašala. Šta li se tek dešavalo sa produžavanjem rokova izgradnje, sa planiranih dve  na sedam godina? Ali,  ni tu nije bio kraj „mafijaške krtice“…

Kako sada stvari stoje, desetak godina posle ovih „velikih pljački“, trebaće još dve godine da se dovrši započeti posao na kompletnoj izgradnji Interceptora za kompletan Beograd.

E. E.

Sutra: Sudbina  tunelske iskopne mašine – TBM?

Please follow and like us:
0

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *