Solak “ne može da oprosti” uspeh Telekoma!!!

Gost: Vladimir Lučić
VODITELJ 1: Ovih dana u medijima se mnogo govori o poslovnoj saradnji Telenora i Telekoma za koju generalni direktor Telekoma Srbije Vladimir Lučić kaže da su to poslovni odnosi koji su u Evropskoj uniji praksa, a koji kako pokušava da disciplinuje konkurenciju. Šta Telekom, ali i Srbija, dobijaju dolaskom trećeg provajdera na tržište, ali i kakava je budućnost kompanije na čijem je čelu Vladimir Lučić. O tome danas govorimo. Dobro jutro. Dobro došli.
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Dobro jutro. Hvala na pozivu
VODITELJ 2: Hvala što ste došli u naše Novo jutro. Mnogo tema.
VODITELJ 1: Da, pre mesec dana, na čelo ste došli Telekoma. U kakvoj situaciji ste preuzeli Telekom?
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Pa, preuzeo sam kompaniju sa izuzetnim potencijalom, dobrim radnicima i određenim izazovima. Potencijal je to što smo stvarno uspeli da preokrenemo dve godine situaciju. Rastemo sa brojem korisnika i nastavićemo da rastemo i ove godine je evidentno da će to biti trend. Izazov je što kompanija mora da se transformiše, racionalizuju određeni troškovi i da se pripremi za neke buduće nove izvore prihoda, kao što su digitalni servisi i kontekt, ali generalno gledano, ja mislim da svojim iskustvom mogu brzo da transformišem kompaniju i da ona postigne još veći uspeh.
VODITELJ 1: Znači, vaša poslovna politika ide u tom pravcu?
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Jeste, pre svega moram, moram da kažem, moja poslovna politika će biti učvršćivanje „Telekoma Srbije“ na liderskoj poziciji u Srbiji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini. Zatim, stvaranje novih prihoda, pre svega kroz digitalne servise. Tu bih istakao da ćemo mi u prvoj polovini ove godine otvoriti jedan kepital fond, to je prvi najveći fond u Srbiji za finansiranje startap projekata, gde ćemo mi ulagati godišnje oko pet miliona evra. Štansa za čitavu startap zajednicu da zajedno sa nama kreira softvere koje bi prodavali. Dodatno ćemo ulagati u proizvodnju sadržaja i ono što ćemo takođe intenzivno raditi, to je taj projekat za dijasporu gde ćemo se širiti u zemlje Zapadne Evrope, Amerie i Kanade kroz puštanje virtuelne mobilne mreže i interneta i ponude TV kanala za naše korisnike u dijaspori.
VODITELJ 2: Važna informacija za sve njih, naročito za one najmlađe u dijaspori gde će dobijati razne sadržaje, koji su i obrazovnog karaktera jel tako?
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Naravno, naravno. Mi osim toga što imamo, počeli smo da proizvodimo i dečje kanale prilagođene našem, našoj dijaspori. Imamo recimo, zajedno sa RTS-om Naučni kanal tako da će dijaspora osim ovih redovnih muzičkih, serijskog progama i sportskog, imati i jedan eduativni kanal, edukativne kanale gde će se moći najmlađe te generacije koje su rođene u dijaspori edukovati i sa našim jezikom i sa našom naukom i sa našom istorijom.
VODITELJ 1: Poslovni aranžman izmđu Telekoma i Telenora, to je ono o čemu se ovih dana mnogo govori. Kakav je to ugovor? Hajde nam vi malo objasnite. Da li je on dobar za Telekom ili ima za cilj da ošteti konkurenciju, kako možemo da čujemo u određenim medijima?
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Pa, pre svega, poslovna saradnja sa Telenorom je jedan dobar poslovni potez Telekoma. Inače, on je usklađen sa najboljom evropskom praksom. U devetnaest zemalja Evropske unije je to poslovna praksa u dosta zemalja i čak regulatorna obaveza da se iznajmljuje infrastruktura. Naime, sada Telekom Srbija je došao, prvo da objasni,, do nekih skoor 50 posto tržišta, preko 50 posto tržišnog učešća u internetu i skoro 50 posto u televiziji i pošto
VODITELJ 2: Što nije bio slučaj jel tako?
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Što nije bio slučaj naravno, imali smo pre dve godine samo dvadesetak posto i naš je interes da deo naše infrastrukture, mi hoćemo da zarađujemo od svakog metra optike, izdajemo konkurenciji koja to želi. Naravno, poslovni interes Telenora je da ne ulaže u paralelnu infrastrukturu, nego da od nas onda iznajmi infrastrukturu. Znači, mi dobijamo novi prihod. U petnaest godina, on će izositi minimalno 250 miliona evra, a tržište dobija jednog novo, ozbiljnog konkurenta što će i za korisnike biti dobro, a mislim i za razvoj interneta i digitalnog društva.
VODITELJ 2: Vidite, neki su se okupili već oko konkurencije zavane kako god SBB, Nova, N1, Nova S, neke kolege naše, hoće da nam unište televizije, hoće da nam unište medije. Oni mogu da funkcionišu samo kao monopolisti, jel mogu da trpe konkurenciju u životu?
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Pa, mislim da tu leži nervoza naše konkurencije. Mi, vratio bih se malo, 2018. godine kada sam došao u Telekom, bukvalno ste imali jednu situaciju monopola. Imali ste savez ili mogu da kažem slobodno, kartel kablovskih operatera koji se nisu međusobno napadali. SBB je kao lider u tom savezu imao sve velike gradove. U Novo Sadu i Kragujevcu skoro sto posto tržišta. Onda, imali ste neke paradokse. Meni je vrlo zanimljivo da sada analitičari koji se bave konkurencijom se nisu deset godina pitali kako to da „Telekom Srbija“ nema Fox kanale, a najmanji kablovci imaju, jer to je zahvaljujući nekom ugovoru između SBB-a i Foxa da se ne dozvoli „Telekomu Srbija“ ne samo da ima United grupe kanale, nego da nema ni niz drugih kanala i time se stvorio jedan monopol na tržištu i ja razumem nervozu SBB-a kada iz jedne takve situacije, gde ste imali skoro sto posto tržišnog učešća u nekom gradu, kao što je u Novo Sadu, prvo dobiju probuđeni Telekom kao konkurenciju, a zatim Telenor, ali znate kako, zdrava konkurencija je normalna. Zdrava konkurencija svakog od nas tera da bude dobar prema korisniku. Ko je dobar prema korisniku ne treba da se brine konkurencije.
VODITELJ 2: Čemu onda toliki natpisi, toliki udar, tolike konferencije, toliko emisija posvećeno saradnnji Telekoma i Telenora?
VODITELJ 1: Specijalnih emisija.
VODITELJ 2: Da, kažu Telenor pravi novu kablovsku distributivnu mrežu.
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Pa, znate kako ovaj, kada već govorimo o infrastrukturi, moram da napomenem da je SBB 21 godinu koristio našu infrastrukturu, kao i svi kablovci.
VODITELJ 2: Ne plaćaju ništa?
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Pa, između ove, ovog poslednje saradnje sa Telenorom i toga što su radili kablovski operateri, postoji jedna velika razlika. Kablovski operateri su prve tri godine Telekomu Srbija bukvalno su uradili na divlje, bez ikakve naše saglastnosti. Posle je bio jedan, sredinom 2003. godine potpisan ugovor sa njima, ali ono što mnogo razlikuje taj period od ovog je što smo mi pustili kablovske operatere, dali im infrastruturu da puštaju servise koje mi do tada nismo imali i mi smo napravili ne samo da smo iznajmili infrastrukturu, nego smo napravili jedan period gde mi uopšte im nismo bili u tržišnoj utakmici. Mi smo pustili IPTV tek krajem 2008. godine što je stvarno bio paradoks. Iznajmljemo drugima infrastrukturu, drugi popunjavaju tržište, a mi ne nudimo tu uslugu, a u ovom slučaju mi idajemo infrastrukturu kada smo već postali dominantni na tržištu i to je sada potpuno jedan normalan poslovni odnos, gde mi hoćemo da i od faktički, konkurencije zaradimo deo sredstava. Inače, moram i to da kažem da se mi kao Telekom Srbija zalažemo za razmenu kanala. Mi bi voleli da praktično svaki, svaki od kablovskih operatera ima sve kanale, dok je strategija naše konkurencije potpuno drugačija. Ovo što vi vidite zadnje dve godine preko kanala koji su u vlasništvu SBB-a i United grupe je po nama zloupotreba kanala u disciplinovanju konkurencije, mi smo imali preko 700 objava, faktički svaki drugi dan je tema Telekom Srbija. Ako ste videli tema nisam bio samo ja, nego i akvirizicije, izgradnja optičke mreže, pa čak pre dva meseca su se našli kao tema i naši prodavci, od vrata do vrata kao čak i na njih je vršen deo napada, znači sve ono što.
VODITELJ 1: Da li ste se nekom žalili?
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Mi smo se više puta, pisali moram da kažem Evropskoj komisiji jer ovde smatramo da je došlo faktički do zloupotrebe pojma slobode medija. Ovde je napravljen takav odnos.
VODITELJ 2: Sloboda je ako postojimo samo mi. Ako drugi neko nešto radi, to je već.
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Znate kako, napravljen je takav odnos da mi, svakog korisnika koje uzmete SBB-u je to neka vrsta napada na slobodu media iako moram da nešto istaknem i to je vrlo važno, smo mi više puta nudili razmenu, razmenu kanala. Ono što možete videti u zadnje dve godine, da osim toga što smo regulisali, pa sada svi mogu da gledaju Fox na primer, i SBB je pustio specijalan paket da možete da gledate SBB kanale van mreže. Mi smo pustili Arena klaud da korisnici SBB-a mogu da vide naše kanale, znači u zadnje dve godine, zbog veće konkurentnosti napravio se pomak i svaki korisnik interneta može da gleda sve kanale. Potpuno sam ubeđen da ulaskom novih konkurenata će na kraju svi odustati od takve politike da su kanali ekskluzivni samo za njih i da se nekom odbranom tih kanala proba da manipuliše i svi će dozvoliti svim kablovskim operaterima sve kanale, tako da jača konkurentnost deluje zanimljivo ovo što tvrdim, ali dovešće do toga da će na kraju svi imati sve kanale i boriti se na tržištu.
VODITELJ 1: Na tržištu, da.
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Na tržištu isključivo za korisnika. Ono što bih isto napomenuo, da smo mi osim toga što smo se žalili, informisali par puta Evropsku komisiju i tužili, tužili United grupu u Beogradu i u Švajcarskoj. Ostalo nam je još da podnesemo tužbu Luksemburgu, ali za vrednost tih tužbi je preko sto miliona evra. Tužili smo ih za sve lažne objave o nama u zadnje dve godine i verujemo da ćemo pobediti na sudu.
VODITELJ 2: Hvala što ste bili naš gost gospodine Lučiću.
VLADIMIR LUČIĆ, (Generalni direktor kompanije „Telekom Srbija“): Hvala vama.
VODITELJ 2: Vidimo se ponovo i naravno, tu stajemo. Idemo sada na kratku pauzu, Nacionalni dnevnik.
VODITELJ 1: Kratka pauza, Nacionalni dnevnik, a posle toga pričamo o Crnoj Gori.
VLADIMIR LUČIĆ